Zorg voor meer klikken met microcopy

Geschreven voor Els Hoefman, conversie-copywriter

buying online.jpg

Het ongelooflijk grote effect van kleine stukjes tekst op je conversiecijfer

Als je dure reclamecampagne de reus is, is microcopy Klein Duimpje: klein en onopvallend, maar erg krachtig.

Met microcopy bedoelen we die kleine tekstjes die in en naast knoppen staan en die de lezer overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen. Microcopy kan een enorm effect hebben op je conversie.

En je kunt het straks zelf uitproberen, als je dit artikel hebt gelezen.

 

Microcopy: klein maar krachtig

In een webshop zie je vaak dit soort microcopy:

Microcopy Zalando.PNG

De microcopy op de knop, ‘Bestel nu!’, geeft duidelijk aan welke actie gewenst is. Met een uitroepteken als extra nadruk.

Twijfelt de potentiële klant op dat moment nog, dan probeert de microcopy in de buurt van de knop hem te overhalen om toch maar te klikken:

‘Nog 1 artikel beschikbaar’ zet hem aan om snel te handelen, zonder nog veel te twijfelen, voor zijn kans verkeken is.

‘Standaard levering gratis’ stelt hem gerust dat hij straks niet nog meer moet betalen dan de prijs die hij had verwacht.

Microcopy heeft een groot psychologisch effect op ons.

Toen de tekst ‘Start vandaag nog met uw gratis proefperiode van 30 dagen’ werd gewijzigd in ‘Start vandaag nog met mijn gratis proefperiode van 30 dagen’ (test door Unbounce), steeg het aantal klikken met niet minder dan 90%! Wat een effect!

En toen UX-designer Jared M. Spool de knop ‘Register’ op de website van zijn klant verving door ‘Continue’ en wat extra uitleg toevoegde, steeg de jaaromzet van zijn klant met maar liefst 300 miljoen dollar…

 

Waarvoor je microcopy kunt gebruiken

Je kunt microcopy op verschillende manieren inzetten om je klant uiteindelijk te overtuigen om te klikken of een andere handeling te doen.

  • Aanzetten tot snelle actie: ‘Nog slechts 1 artikel in voorraad’

  • Overtuigen: ‘Al 5.000 tevreden klanten gingen u voor’

  • Geruststellen: ’Niet tevreden, geld terug’ – ‘U kunt zich op elk moment afmelden’

  • Makkelijk maken: ‘Leg het probleem uit. Wanneer hebt u het voor het eerst opgemerkt? Beschrijf eventueel wat u op het scherm ziet. U kunt ook een screenshot toevoegen.’

  • De resultaten concreter maken: ‘Download nu uw gratis ebook ‘Energiezuinig wonen’’

 

Hoe je het zelf kunt toepassen: kleine aanpassingen, grote gevolgen

Bekijk je website, je verkooppagina, maar ook je contactformulier en zelfs je gedrukte brochures.

Waar kun je microcopy invoegen?

 
Winkelwagen.png

Op je verkooppagina

Hoe overtuig je potentiële kopers om op de koopknop te klikken?

→ Stel ze gerust

Met ‘Gratis levering’ weet je potentiële klant dat de uiteindelijke prijs van zijn product niet plots hoger zal worden in de laatste stap van de bestelprocedure.

→ Wek vertrouwen op

Plaats de bewijzen dat je betrouwbaar bent op een opvallende plaats: certificaten van erkende instanties, logo’s van bekende klanten, de vermelding van het aantal bestaande klanten…

→ Beantwoord hun vragen

Wees uw potentiële klanten altijd voor en beantwoord hun vragen nog voordat ze die kunnen stellen. Geef bijvoorbeeld op de productpagina al aan wat de betaalmogelijkheden zijn (bijvoorbeeld met logo’s van creditcardmaatschappijen)

→ Spoor hen aan om snel te handelen

Mensen missen niet graag kansen. Ze klikken sneller als ze zien dat de korting eenmalig is of dat de voorraad beperkt is.

→ Gebruik power-woorden

‘Gratis’ en ‘nieuw’ zijn waarschijnlijk de meest overtuigende woorden op het internet. Gebruik ze waar je kunt.

 
Invulvakken.png

In je invulvakken

Geef in alle invulvakken op je website (contactformulier, zoekvak…) altijd duidelijk aan welke informatie je hier verwacht, zodat de lezer de informatie vlot kan invullen.

Maak het de lezer zo gemakkelijk mogelijk.

In plaats van ‘e-mail’ kun je bijvoorbeeld duidelijk laten zien welke notatie je verwacht door een voorbeeld in te vullen in een lichtgrijs lettertype:

Email.PNG

Je kunt ook alvast een voorbeeld invullen, bijvoorbeeld ‘jan@voorbeeld.com’.

Verwacht je een langere tekst van je gebruiker, bijvoorbeeld wanneer hij een probleem moet omschrijven of wanneer hij meer uitleg moet geven, geef dan wat tips een aanwijzingen om hem op weg te helpen:

 ‘Vertel ons meer over uw feest. Viert u binnen of buiten? Wat is het thema?’

Je kunt ook een stapje verder gaan en je tekst niet alleen duidelijk, maar ook aantrekkelijk maken voor de gebruiker. Booking.com vraagt zijn gebruikers niet om hun ‘Bestemming’ in te vullen, maar roept al wat meer het vakantiegevoel op met de zin ‘Waar gaat u naartoe?’

Booking.PNG
 
contact.png

In je contactformulier

Mensen twijfelen vaak om hun gegevens door te geven, omdat ze bang zijn dat hun data zal misbruikt worden of dat ze straks zullen worden overspoeld met e-mails.

Stel ze dus gerust met vermeldingen als:

‘Wij haten spam. We sturen u alleen e-mails bij belangrijke wijzigingen.’

‘Wij gebruiken uw telefoonnummer alleen om u een verificatiecode te sturen. U wordt niet opgebeld.’

Geef ook hier duidelijk aan welke informatie je in elk vak verwacht.

Help je gebruiker op weg als iets niet voor iedereen duidelijk is:

 ‘De veiligheidscode is het driecijferig getal op de achterkant van uw creditcard’

 
app.png

In je app of op je platform

Moet je gebruiker al bij aanvang instellingen bepalen of een gebruikersnaam kiezen om zich te kunnen registreren bij je online systeem?

Vermijd dat hij afhaakt omdat hij de mogelijkheden nog niet voldoende kent en gaat twijfelen, door hem gerust te stellen of extra aanwijzingen te geven:

‘U kunt dit op elk moment wijzigen’

‘Kies een titel die uw project duidelijk omschrijft, bijvoorbeeld het doel van uw project’

Geef ook hier in de vakken die de gebruiker moet invullen duidelijk aan welke informatie je van hem verwacht en leg kort uit waarvoor je de informatie nodig hebt of wat de gebruiker ervoor terugkrijgt:

‘Vul de sector in waarin uw bedrijf actief is en wij passen de opties aan uw specifieke noden aan’

Moet je gebruiker een aantal fases doorlopen in je registratieprocedure of de configuratie van een app, geef dan telkens duidelijk aan wat je van hem verwacht of wat er aan het gebeuren is.

 ‘Even geduld. Uw afbeelding wordt geüpload.’

Beschrijf welk gevolg het in- of uitschakelen van bepaalde opties zal hebben:

‘Let op, als u de automatische back-upfunctie uitschakelt, kunnen wij uw data niet herstellen als uw apparaat crasht of wordt gehackt.’

Maken je gebruikers vaak dezelfde fout bij het invullen? Wees hen voor:

‘Vergeet niet om uw modelnummer te vermelden’

 

Extra tips voor nog meer conversies

  • Plaats je microcopy zo dicht mogelijk bij de plaats waar de gebruiker iets moet doen. Extra argumenten om de lezer te overtuigen om op de knop te klikken, moeten zo dicht mogelijk bij de knop staan.

  • Benut microcopy om je eigen stijl te benadrukken. Je kunt zeker een grapje in je microcopy verwerken of woordspelingen gebruiken, als dat bij je bedrijf past.

  • Gebruik ‘ik’ en ‘mij’. Mensen worden graag persoonlijk aangesproken. Ze willen geen anoniem deel van de massa zijn. Uit tests is gebleken dat het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord ‘ik’ in plaats van ‘u’ een groot effect heeft op je conversie: ‘Ja, ik wil meer weten’.

  • Microcopy kan ook op andere plaatsen worden toegepast. Je kunt ook gewoon midden op een websitepagina een aanzet tot actie opnemen waarop de lezer kan klikken, of naast de vermelding van je telefoonnummer in een per post verzonden brief je potentiële klant geruststellen dat hij nergens toe verplicht is als hij contact met je opneemt.

 

En nu jij!

Waar kun jij microcopy benutten? Neem je website, je e-mails en je marketingmateriaal onder de loep en pas je microcopy aan.

 

Els Hoefman - translator and copywriter.jpg

Els Hoefman - Highscore Copywriting

Els Hoefman is conversiecopywriter en vertaler.

Ze is gespecialiseerd in het schrijven van teksten die gericht zijn op conversie.

Via een combinatie van psychologie, verkoopstechnieken, overtuigingskracht en vlotte teksten worden lezers aangemoedigd om de gewenste actie te nemen: je blogpost lezen, zich registreren voor een nieuwsbrief of je product kopen.

Volg Highscore Copywriting op Facebook of LinkedIn voor informatie en nuttige tips over copywriting, conversie en marketing waar je zelf direct resultaten mee kunt boeken!

 
Next
Next

Praat niet over jezelf op je pagina ‘Over ons’